Fagyi vagy jégkrém? Egyre megy. Ők azt mondják: jäätelö. Finnország (bármily meglepő) a fagylaltfogyasztásban a világelsők között van. Az idén pedig ehhez egy újabb fagyis rekord is társult.
Világviszonylatban az USA lakosai a legvehemensebb fagyizók, náluk 26 liter az egy főre eső évi fagylaltfogyasztás. Az Egyesült Államok mellett a toplisták élén szerepel Ausztrália és Új-Zéland is. Úgy tűnik, mi magyarok még mindig főként szezonális édességként gondolunk a jégkrémre és a fagyira: kb. 3-4 liter az éves adagunk.
Európában a finnek fogyasztják a legtöbb fagylaltot (jégkrémet), ez évente nagyjából 12-13 litert jelent fejenként. Különösen érdekes ez a fagyiimádat annak a tükrében, hogy Finnországban a nyár ritkán hosszú és forró, holott a legtöbb (európai) nép leginkább a meleg, nyári hónapokban rajong ezekért a hűsítő finomságokért.
Természetesen a finnek a nyári időszakban is szívesen állnak sorban a klasszikus tölcséres fagylaltokért, hódolnak a hideg édességek iránti szenvedélyüknek a kávézókban, sőt nagy mennyiségben vásárolnak dobozos jégkrémeket is. Ha tehetik, otthon legszívesebben a dobozból falatoznak. Télen sincs ez másképp, nem hagy alább a hűsítő finomság iránti lelkesedésük a nyár elmúltával sem, ezzel magyarázható, hogy évente 11,6 millió liternyi dobozos fagyit adnak el Finnországban.

Tavaly év végén készült egy országos felmérés a finn lakosság fagylat- és jégkrémfogyasztási szokásairól. A Valio cég több mint 1200 főt kérdezett meg. A 15–75 év közöttiek körében készült közvéleménykutatás arra volt kíváncsi, hogy a válaszadók milyen gyakran esznek fagylaltot, milyen célból vásárolják leginkább ezeket a termékeket, mik a legkedveltebb ízek és a melyik a legnépszerűbb kiszerelés.
Az ízek bajnokságát a csokifagyi nyerte meg, de előkelő helyen szerepel a medvecukros (lakritsi), a karamellás, a vaníliás, az epres és a mentás változat is. Szívesen eszik azokat a jégkrémeket is, amelyek többféle ízűek, s bónuszként öntetekkel és egyéb nyalákságokkal vannak díszítve.
A laktózmentes verziókon kívül egyre nő a kereslet a növényi alapú termékek iránt.
A fagylalt vagy jégkrém után epedezőket rendkívül bőséges kínálat várja egész évben, s természetesen folyton bővül a választék.
A Valio közvéleménykutatása újra megerősítette azt az évek óta fennálló tényt, hogy a finnek nem korlátozzák a fagyifogyasztásukat egyetlen évszakra, hanem bármikor, bármilyen körülmények között szívesen nyúlnak a jeges dobozok után, akár a dermesztő téli hónapokban is örömmel fagyiznak jól fűtött otthonaikban.
Ezek után érthető, miért került fel Finnországban a tavaszi járványhelyzetben a bevásárlási (felhalmozási) listák élére a toalettpapír és az imádott zöldborsó konzerv mellé a jégkrém is.

És ha már a dobozok szóba kerültek, vajon mi a legnépszerűbb kiszerelés fagyiügyben Finországban?
A közvéleménykutatási adatok szerint a fél literes a legkedveltebb változat. Mielőtt meglepődnék, hogy a finnek által legtöbbször választott fagyis doboz milyen kicsi, a méret mellé azt is hozzá kell tenni, hogy a fogyasztók legalább fele, ha teheti, ezt a mennyiséget egy ültő helyében el is fogyasztja.
Közel ennyien (tehát szinte a válaszadók majdnem fele) inkább még ennél is nagyobb dobozt választ, ha jégkrémet vásárol. A 0,7 l – 1 literes űrtaltalmú dobozokat értelemszerűen azért keresik sokan, mert ezeket praktikusan vissza lehet zárni, ha véletlenül maradna az édességből az első nekifutás után. Ezzel magyarázható az is, hogy a pálcikás, tölcséres jégkrémváltozatok kevésbé keresettek a nagy kiszerelésű társaikhoz képest.
Mivel ez a hatalmas jégkrémfogyasztás elképesztő méretű doboztermeléssel jár, a cégek igyekeznek ezen a területen is megújulni és a környezetbarát megoldások felé törekedni. Ennek eredményeképp ma már a finnek nemcsak azt mondhatják el magukról, hogy ők a legnagyobb fagyifogyasztók Európában, hanem azt is, hogy ők fagyiznak a legkörnyezetkímélőbb módon.
Az Ingman márkájú jégkrémek gyártója épp ez év elején számolt be arról, hogy 2020. márciusától az egyliteres űrtartalmú jégkrémjeik klímabarát csomagolást kapnak.

A Stora Enso finn vállalalat által gyártott 100% -ban megújuló és újrahasznosítható kartonok fa alapanyaga fenntartható gazdálkodással művelt erdőkből származik, a termékelőállítás során pedig az egyik fő szempont a karbonlábnyom alacsonyan tartása. Mindez összhangban van a környezettudatos fogyasztók elvárásaival.
De térjünk vissza arra a kérdésre, hogy miért esznek ennyi fagyit a finnek!
Ők maguk azt vallották a már említett közvéleménykutatás végeredménye szerint, hogy a többség élvezeti cikként, örömforrásként fogyasztja, s vannak, akik szerint a nehéz helyzetekre is megoldást nyújt, ha mindig van a hűtőben egy kis jégrém. Sokan tapasztalták meg azt is, hogy a fagyi stresszoldó és fájdalomcsökkentő hatású.

A válaszadók fele havonta két-három alkalommal, míg negyedük minden héten vásárol és fogyaszt fagylaltot.
Végiggondolva a fagyistatisztikákat: lehet, hogy megtaláltam a világ legboldogabb országának nem is annyira titkos boldogságrecepjét?!
Források: Mtvuutiset, Marmai, Iltalehti