Sikeres és jól fizetett sportoló szeretnél lenni? Nem elég, hogy te vagy a sportágadban az egyik legjobb, meg kell tanulnod használni a közösségi médiát is! A finn sportolók közül Kimi Räikkönen és Valtteri Bottas a legnépszerűbb az onlájn térben.
A sportolók is igyekeznek egyre rendszeresebben és minél több felületen jelen lenni a közösségi médiában. A népszerűséget nem könnyű megszerezni és fenntartani. Élethivatásszerűen sportolni pénz nélkül nem lehet. Semmi sincs ingyen, a tehetség önmagában sajnos nem elég. Szükségesek a szponzorok, akiknek viszont mindenféle elvárásaik vannak a támogatásukért cserébe. A professzionális sportolóknak szinte munkaköri kötelessége, a karrierjük gyakorlásának az egyik fontos alapfeltétele a tudatos marketingtevékenység.
A sportemberek egy részének nem okoz nehézséget, sőt testhez álló az örökös onlájn sürgölődés, míg mások számára ez inkább egy kellemetlen, életidegen feladat. Ám tetszik, vagy sem, egyre kevesebben vannak, akik megengedhetik maguknak, hogy láthatatlanok és elérhetetlenek legyenek a szurkolóik számára. Rajongókat kell gyűjteniük, őket illik tartalommal kiszolgálniuk, ,,szórakoztatniuk” és informálniuk, ezáltal megtartható és tovább növelhető a követőik száma. A sok követő pedig a támogatóknak is vonzó. A sportolói életforma pedig ritkán finanszírozható az egyének malacperselyéből vagy akár a családi kasszából. A szponzorok nem ingyen támogatnak, őket és a termékeiket vagy a szolgáltatásaikat a szerződésben foglaltaknak megfelelően (kreatívan és hatásosan) muszáj reklámozni.
A finn MTV UUTISET nemrég annak járt utána, hogy kik a legnépszerűbb (és legaktívabb) finn sportolók a közösségi médiában.
Finnországban (összesítve az eredményeket) a legnépszerűbb sportolók a közösségi médiában:
1. Kimi Räikkönen (Formula–1)
2. Valtteri Bottas (Formula–1)
3. Lauri Markkanen (kosárlabda)
Ők valóságos sztárok a közösségi média különböző felületein. Mindhárman szinte naponta kénytelenek posztolni ahhoz, hogy ezt az eredményt produkálni tudják. Használniuk kell a Facebookot, az Instagramot és a Twittert is.
Nemcsak a szponzoroknak, de a követőknek is vannak elvárásaik. Lelkes rajongóként éhezünk az új posztokra. Elvárjuk a kedvenc sportolónktól, hogy időnként a családjáról is osszon meg fotókat, lehetőleg a magánélete egy-egy érdekesebb pillanata is láthatóvá váljon a számunkra. Még jobb, ha élő videóban is megjelenik néha-néha. Ettől lesz a ,,miénk” ,,mi emberünk”, akiről mindent tudni vélünk, akivel együtt sírunk és nevetünk.
Így aztán még arról is képesek vagyunk megfeledkezni, hogy a rajongásuk tárgyához valójában semmi közünk. Ha a jól ismert és szeretett sztárunk véletlenül elsétálna mellettünk, sejtése se lenne, hogy annak a sok lájknak, érzelemgazdag szmájlinak, szívecskének és vicces gifnek egy töredékét épp nekünk köszönheti. A rajongás jó érzéssel tölt el, de hosszú távon függővé is tehet: úgy figyeljük a kiválasztott kedvenceinket, mintha egy végtelen szappanoperát néznénk. (A nagyobb beleéléssel és fantáziával rendelkezők nem érik be a néző szereppel, ők akár filmszereplőnek is érezhetik magukat.)
Az állandó onlájn aktívkodás a karrierépítés részeként időigényes és fárasztó tevékenység, ezért aki megteheti, külön stábot bíz meg a marketingfolyamatok és a szponzorációs ügyek lebonyolítására. De a fotókon persze így is ott kell lenniük személyesen, pózolniuk és mosolyogniuk kötelező, hiszen nincs mindenkinek testdublőre vagy hasonmása, és nem mindent old meg a photoshop sem helyettünk!
A többi felülettel összevetve az Instagramon van a legnagyobb szurkolói tábora a finn sportolóknak. Ott a két F1-versenyzőre, Kimi Räikkönenre (1,5 millió) és Valtteri Bottasra (1, 1 millió) kíváncsiak a legtöbben világszerte. Az autóversenyzés jól fizet, ugyanakkor roppant költséges szakma, csak komoly szponzori háttérrel tartható életben az egész világot bejáró, száguldó cirkusz. Aki kegyvesztetté válik, az egyszer csak nem tud többé kormány mögé ülni.
Az Instagramon közvetlenül az F1-pilóták mögött (több százezer követővel) két finn gördeszkás, Lizzie Armanto és Arto Saari áll a népszerűségi listák élén.
Arto Saari a gördeszka mellett a fényképezőgéppel is jó barátságot kötött, így fotósként is számon tartják. Valtteri Bottas is egyre szívesebben és egyre többet fotóz, saját bevallása szerint ez lett az egyik fő hobbija. Räikkönen pedig annyira népszerű, hogy ha rossz minőségű fotót vagy videót tesz is ki, pillanatok alatt elárasztják a lájkok és a kommentek. Bármit mond, bármit csinál, imádják – a hazáján innen és túl. A családját (a feleségét és két gyermekét) és az otthonát is rendszeresen megcsodálhatják az arra kíváncsiak.
A Facebookon kisebb a tolongás, több sportoló egyáltalán nem használja a Facebookot közösségépítésre. Azok közül a finn sportolók közül, akiknek mégis van profilja ezen a felületen, a gördeszkás Lizzie Armanto (510 ezer követő) a legnépszerűbb, a második Valtteri Bottas (293 ezer követő), a harmadik pedig a ralliversenyző, Jari-Matti Latvala (251 ezer követő). Érdekes, hogy a csapatsportok képviselői a legkevésbé aktívak a Facebookon.
A Twitter is nagyon fontos Finnországban, sokkal inkább, mint Magyarországon. A jégkorong és a motorsport képviselői a legaktívabbak a Twitteren. Ezt használják a sportolók a legsokoldalúbban a médiafelületek közül, itt a saját karrierjükről szóló tudósítások mellett akár társadalmi-közéleti kérdésekben is megszólalnak.
A Twitteren Valtteri Bottas a legnépszerűbb finn sportoló, őt követi Heikki Kovalainen (motorsport), a harmadik pedig Jari-Matti Latvala (ralli).
A sport és a social media tehát egyre inkább elválaszthatatlanná válik. Nagy a nyomás a versenyzőkön, de a végső döntés mégis az ő kezükben van, tőlük függ, hogy végül mi kerül ki az internetre, mit osztanak meg magukról. Ebben viszont közös a sorsunk, közönséges földi halandók.